lørdag, januar 07, 2017

Hamilton - revolusjon og musikal. Musikalrevolusjon?




Jeg foretrekker som regel at mitt første møte med teaterstykker foregår på scenen - se først, les etterpå. Det samme gjelder for musikalmusikk, jeg vil helst ha full pakke i form av sceneforestilling eller film før jeg hører så mye på musikken for seg, alt hører jo sammen, (Derfor prøver jeg hardt å holde meg unna når youtube vil vise meg numre fra Book of Mormon - jeg vil spare mest mulig til Norgespremieren neste høst). Men ingen regel uten unntak, og jeg innså etterhvert at Hamilton måtte være et av de unntakene. Sannsynligheten for at den vil dukke opp på norske scener er dessverre minimal, og man blir jo nysgjerrig når de siste årenes store Broadway-sensasjon er en hiphop-musikal om en av USAs founding fathers...



Ergo var det bare å slippe løs musikalnerden. I tillegg til cden gikk jeg til innkjøp av boka Hamilton : the revolution, som i tillegg til hele tilblivelseshistorien inneholder intervjuer med skuespillere, scenograf, koreograf, ansvarlige for kostymer og rekvisitter - all man trenger å vite. Samt alle tekstene, selvfølgelig, hvert kapittel avsluttes med en eller flere sangtekster beriket med forfatter/komponist/tittelrolleinnehaver (jepp, dette er langt på vei et enmannsverk) Lin-Manuel Mirandas margnotater om referanser, valg, vurderinger, Harry Potter-sammenlikninger og annet nerdesnadder. Selvfølgelig gikk jeg systematisk og kronologisk til verks - jeg leste kapitlet, hørte gjennom sangen(e), leste margnotatene og hørte på sangen en gang til. Og selvfølgelig ble jeg helfrelst - på musikken, på historien, men først og fremst på teksten - dette er en språklek uten like, hvilket (i tillegg til temaet) er hovedgrunnen til at jeg ikke tror vi vil få se den på norsk - det er jo fullstendig uoversettelig. Den er også en fantastisk anakronistisk historiefortelling hvor 1700-tallets hendelser ikles samtidens musikk og vokabular (og historisk inspirerte kostymer) og en hyllest til det mangfoldige Amerika.



Om jeg drømmer om å reise til London når Hamilton settes opp der? Kommer jeg nå til å måtte lese amerikansk historie, jeg vet jo egentlig ikke stort om Alexander Hamilton og den amerikanske revolusjonen? Ønsker jeg meg liknende bøker om stort sett alle andre musikaler også? Er alt dette retoriske spørsmål...?




La oss også, når vi først snakker om amerikansk historie, benytte anledningen til å minnes at USA fra tid til annen har anstendige og intelligente presidenter... Påtroppende president Trumps forhold til Hamilton? Kultur og mangfold - det er jo bare å gjette...

Ingen kommentarer: